Szkoła Podstawowa nr 42
     z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu im. Mikołaja Kopernika

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Biblioteka

ImageCentrum medialne, ktore powstalo w naszej bibliotece, to rozbudowana postac wspolczesnej biblioteki szkolnej. Jest to biblioteka mogaca poszczycic sie roznorodnymi zbiorami w formie tradycyjnej jak i nowoczesnej (ksiazki, czasopisma, programy multimedialne, kasety video, plyty, kaset), wyposazona w sprzet techniczny umozliwiajacy dotarcie do informacji (komputerowa baza danych, dostep do Internetu, stanowisko komputerowe dla uczniow) oraz gromadzenie jej i wykorzystanie (niezaleznie od jej nosnika), posiadajaca pomieszczenie dydaktyczne (czytelnia - 30 miejsc) pozwalajace na przeprowadzenie zajec.


DZIEŃ TYGODNIA  GODZINY PRACY
 Poniedzialek  7.30 - 14.00
 Wtorek   7.30 - 14.30
 Środa   7.30 - 14.30
 Czwartek  7.30 - 14.30
 Piątek  7.30 - 14.00
         

REGULAMIN WYPOZYCZALNI

Z biblioteki moga  korzystac :

  •   uczniowie na podstawie zapisu w dzienniku lekcyjnym,
  •   nauczyciele,
  •   inni pracownicy szkoly,
  •   rodzice na podstawie kart czytelniczych uczniow,

Ze zgromadzonych w bibliotece zbiorow mozna korzystac  :

  • wypozyczajac je do domu,
  • czytajac lub przegladajac w czytelni,
  • wypozyczajac na lekcje do klas.
  • W bibliotece obowiazuje wolny dostep do polek.
  • Uczen moze posiadac na swoim koncie 2 ksiazki. W uzasadnionych  przypadkach nauczyciel-bibliotekarz moze zwiekszyc lub ograniczyc ilosc wypozyczonych  ksiazek.
  • Uczen, ktory nie odda w terminie ksiazek , nie moze korzystac z ksiegozbioru biblioteki.
  • Wypozyczac wolno jedynie na swoja karte.
  • Wypozyczone ksiazki i inne materialy nalezy chronic przed zniszczeniem. Przed wypozyczeniem czytelnik powinien zwrocic uwage na ich stan i zauwazone uszkodzenia zglosic nauczycielowi-bibliotekarzowi.
  • Wypozyczone ksiazki i inne rodzaje zbiorow bibliotecznych musza zostac zwrocone do biblioteki przed koncem roku szkolnego.
  • Czytelnik, ktory zgubi lub zniszczy ksiazke lub inny dokument ze zbiorow biblioteki , zobowiazany jest do odkupienia takiej samej lub innej wskazanej przez nauczyciela-bibliotekarza pozycji o wartosci odpowiadajacej aktualnej antykwarycznej cenie pozycji zagubionej lub zniszczonej.  Do momentu , gdy tego nie uczyni , nie ma prawa korzystania  z biblioteki.
  • Czytelnicy opuszczajacy szkole ( uczniowie, nauczyciele, pracownicy)zobowiazani sa przed odejsciem rozliczyc sie z biblioteka i przedstawic w sekretariacie szkoly zaswiadczenie potwierdzajace zwrot wypozyczonych materialow.
  • W bibliotece obowiazuje cisza i zakaz spozywania posilkow.

  REGULAMIN CZYTELNI

  • W czytelni mozna korzystac ze wszystkich zbiorow bibliotecznych. Dostep do zbiorow jest wolny.
  • W czytelni obowiazuje cisza i zakaz spozywania posilkow.
  • Korzystajac z czytelni nalezy kazdorazowo wpisac sie do zeszytu odwiedzin
  • Plecaki i okrycia nalezy zostawic na korytarzu.
  • Wykorzystane materialy odnosi sie na miejsce.
  • W przypadku trudnosci  w korzystaniu ze zbiorow mozna zwrocic sie o pomoc do nauczyciela-bibliotekarza.
  • Niektore wydawnictwa z ksiegozbioru podrecznego , w szczegolnych sytuacjach , moga byc wypozyczone do domu pod koniec pracy biblioteki, pod warunkiem ich zwrotu przed lekcjami nastepnego dnia.
  • Wszyscy czytelnicy zobowiazani sa do poszanowania sprzetu i wyposazenia czytelni oraz kulturalnego zachowania sie.
  • Czytelnicy nie przestrzegajacy regulaminu moga byc czasowo pozbawieni prawa do korzystania z czytelni. 

REGULAMIN KORZYSTANIA Z INTERNETU

  • Pamietaj, ze ludzie w Internecie moga podawac sie za kogos innego niz sa naprawde.       
  • Bez zgody rodzicow nie podawaj swojego adresu, numeru telefonu, nazwy i miejsca swojej szkoly, miejsca pracy rodzicow.
  • Mow wszystko swoim rodzicom, co sprawilo, ze poczules sie zaklopotany, kiedy uzywales Internetu.
  • Przestrzegaj zasad dotyczacych Internetu jakie ustalili Ci rodzice.
  • Nigdy nie przyjmuj e-maili, zalacznikow itp. od osob, ktorych nie znasz, ktorym nie ufasz.
  • Nigdy nie odpowiadaj na wiadomosci, ktore sa dwuznaczne, agresywne, obsceniczne, przerazajace albo wywoluja u Ciebie zmieszanie.
  • Nigdy bez zgody rodzicow, nie wysylaj zadnych zdjec, ani prywatnych materialow.
  • Nigdy bez zgody rodzicow, nie umawiaj sie na spotkanie z kims kogo poznales w Internecie.
  • W Internecie znajduja sie strony przeznaczone dla doroslych. Jesli znajdziesz taka strone opusc ja, przejdz na strony przeznaczone dla dzieci.

KOŁO PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI

Spotkania kola odbywaja sie po lekcjach. Na zajecia uczeszczaja wszyscychetni uczniowie, ktorzy odpowiedzieli na ogloszenie biblioteki i torych zainteresowal program pracy kola. Jest to ponad 15- osobowagrupa uczniow z klas V-VI szkoly podstawowej. Sa to uczniowie zainteresowani ksiazkami, czytaniem, praca tworcza, dzialalnoscia

biblioteki, pragnacy byc inicjatorami i organizatorami zycia
kulturalnego w naszej szkole, zainteresowani mozliwoscia
samodoskonalenia i ksztalcenia swoich umiejetnosci np. w zakresie
poslugiwania sie narzedziami multimedialnymi.

Praca kola przebiega w kilku kierunkach:

  • ksztalcenie ucznia jako uzytkownika Szkolnego Centrum Informacyjnego (wdrazanie do korzystania ze zrodel i informacji multimedialnej, wlaczenie do udzialu w tworzeniu obudowy multimedialnej biblioteki, zapoznanie z bibliotekami pozaszkolnymi),
  • zapoznanie z pracami organizacyjno-technicznymi biblioteki (opracowanie i konserwacja ksiegozbioru oraz innych dokumentow gromadzonych przez biblioteke,
  • rozwijanie zainteresowan czytelniczych i poznawczych (wspolpraca w organizowaniu konkursow, wystawek, gazetek, przedstawien i innych imprez bibliotecznych; reklama ksiazki i biblioteki, rozwijanie wlasnych zainteresowan czytelniczych, wycieczki do drukarni, redakcji lokalnych czasopism),
  • rozwijanie zainteresowan i uzdolnien tworczych, wdrazanie do prowadzenia dzialalnosci wydawniczej ( gromadzenie materialow i redagowanie <i>strony w Gazetce szkolnej</i>),
  • samoksztalcenie i samodoskonalenie ucznia ( techniki szybkiego czytania, czytania ze zrozumieniem, doskonalenie umiejetnosci wyszukiwania i selekcji informacji w roznych zrodlach zarowno medialnych jak i poza medialnych).

Praca kola przynosi korzysci zarowno bibliotece jak i samym uczniom, ktorzy:

  • poszerzaja swoja wiedze o ksiazce i bibliotece,
  • nabywaja praktycznych umiejetnosci z zakresu techniki bibliotecznej,
  • ksztaltuja w sobie takie cechy charakteru jak : poczucie obowiazku , systematycznosc, odpowiedzialnosc, samorzadnosc, dokladnosc pracy, zamilowanie do ladu i porzadku, poszanowanie mienia bibliotecznego, umiejetnosc pracy w zespole,
  • maja mozliwosc ujawnienia i rozwijania roznych zdolnosci: plastycznych, pisarskich, organizacyjnych , aktorskich, dziennikarskich,
  • maja mozliwosc rozwijania i poglebiania swoich zainteresowan czytelniczych i poznawczych,
  • zdobywaja umiejetnosci sprawnego korzystania z narzedzi i informacji medialnej oraz samodzielnego dokonywania selekcji tychze informacji,
  • aktywnie uczestnicza z zyciu kulturalnym biblioteki i szkoly, a nawet sa jego inicjatorami i organizatorami,
  • aktywnie uczestnicza w stopniowym przeksztalcaniu biblioteki szkolnej w Szkolne Centrum Informacyjne,
  • zapoznaja sie z technikami samoksztalceniowymi i potrafia je stosowac,

 

 PROGRAM PRACY KOLA PRZYJACIÓŁ BIBLIOTEKI

Tresci Cele ogolne

Cele szczegolowe

Tematyka zajec

Biblioteka szkolna jako nowoczesne centrum informacyjne szkoly.

poznanie roli biblioteki szkolnej w nowoczesnej szkole,

wdrazanie do samodzielnego wyszukiwania informacji i materialow,

przygotowanie do wykorzystania mediow jako narzedzi pracy intelektualnej,

zapoznanie z najblizszymi planami rozwoju biblioteki szkolnej,

doskonalenie umiejetnosci korzystania z roznych zrodel informacji w bibliotece,

zapoznanie z ciekawymi stronami i serwisami internetowymi dla dzieci i mlodziezy,

nawiazanie wspolpracy z innymi bibliotekami szkolnymi i publicznymi

1. Biblioteka szkolna jako multimedialne centrum informacyjne szkoly (plany rozwoju biblioteki; skomputeryzowane zbiory, zautomatyzowany sposob udostepniania zbiorow, stanowiska komputerowe dla uczniow)

2 Internet jako zrodlo informacji (sposoby wyszukiwania informacji w Internecie, ciekawe strony internetowe; serwisy i strony dla dzieci, serwisy edukacyjne, udzial w tworzeniu strony internetowej szkoly i biblioteki).

4. Encyklopedie i slowniki multimedialnena CD-romach i w Internecie).

5. Wycieczki do bibliotek szkolnych i publicznych.

Prace biblioteczno- techniczne

ksztaltowanie emocjonalnego stosunku do ksiazki i czasopisma jako nosnika wiedzy, idei, wartosci ludzkich,

wyrabianie postawy bezinteresownosci, pracy dla spolecznosci szkolnej, pracowitosci, sumiennosci i systematycznosci, odpowiedzialnosci za przyjete obowiazki przy opracowaniu technicznym ksiazek i innej pracy na rzecz biblioteki,

wyrabianie poszanowania cudzej pracy: nauczyciela bibliotekarza, drukarza, ksiegarza, dziennikarza, swoich kolezanek i kolegow zaangazowanych w prace na rzecz biblioteki,

przygotowanie do pracy samoksztalceniowej z wykorzystaniem mediow jako narzedzi pracy intelektualnej,

poznanie najblizszego srodowiska uczniow specyfiki swojego regionu,

wprowadzenie uczniow zycie kulturalne wspolnoty lokalnej,

wlaczenie uczniow do prac zwiazanych z ewidencja i opracowaniem technicznym ksiazek i zbiorow audiowizualnych,

lepsze poznanie zbiorow biblioteki, wszystkich nowosci, zasad, wg ktorych ksiazki sa ustawiane na polkach,

szczegolowe zapoznanie z warsztatem informacyjnym biblioteki (ksiegozbior podreczny, kartoteki, katalogi, zbiory wycinkow prasowych)

zapoznanie uczniow technika produkcji uczniow rozpowszechniania czasopism uczniow ksiazek,

wdrazanie uczniow do wyszukiwania informacji z wykorzystaniem technologii komputerowej (Internet, encyklopedie i slowniki multimedialne, programy komputerowe),

zapoznanie z geografia, historia i kultura najblizszego regionu,

1.Ewidencja i opracowanie techniczne ksiazek (zapoznanie z ksiega inwentarzowa, zakladanie okladek foliowych, pieczetowanie, zakladanie kart ksiazek, wlaczanie nowosci do odpowiednich dzialow).

. Jak powstaje ksiazka i czasopismo (wycieczki do drukarni, redakcji czasopism, zapoznanie z praca drukarza, dziennikarza)

3. Warsztat informacyjny biblioteki (analiza ksiegozbioru regionalnego, gromadzenie i segregowanie wycinkow prasowych, wyszukiwanie informacji w Internecie, wspolpraca przy opracowywaniu analizy czytelnictwa).

4. Zabrze i okolice (opracowywanie szczegolowej kartoteki tekstowej zawierajacej informacje o Zabrzu oraz szkole; fotografie, ilustracje, mapy, notatki w oparciu o wszystkie dostepne zrodla informacji tj. ksiegozbior biblioteki szkolnej i publicznej, prasa, Internet itp.)

Imprezy biblioteczne

rozwijanie zainteresowan czytelniczych poprzez tematyke zbiorow wystawianych na wystawach i przygotowywanie roznorodnych gazetek sciennych,

wplywanie na potrzeby czytelnicze uczniow, zachecanie do czytania ksiazek reklamowanych na wystawach i gazetkach,

rozwijanie zainteresowan poznawczych tematyka konkursow czytelniczych,

zwracanie uwagi uczniow bioracych udzial w konkursach na takie wartosci jak: praca nad soba, samodzielnosc, odpowiedzialnosc, nauka,

poglebianie wiedzy, zdobywanie nowych wiadomosci w pozytywnie rozumianym wspolzawodnictwie,

dzielenie sie swoja wiedza i umiejetnosciami z innymi uczniami,

wdrazanie do aktywnego uczestnictwa uczniow w kulturze,

poznawanie biografii poetow, pisarzy i ich tworczosci,

przygotowywanie inscenizacji teatralnych i zajec dla mlodszych kolegow,

wlaczenie uczniow do prac na rzecz biblioteki,

przygotowanie tematycznych wystaw, ksiazek, gazetek sciennych

praca w komisjach organizujacych roznorodne konkursy,

1.Wystawy tematyczne.

2.Wystawy nowosci.

3.Gazetki scienne.

4. Konkursy biblioteczne.

5. Zajecia otwarte dla najmlodszych uczniow naszej szkoly

Ksiega tworczosci uczniow

rozwijanie zainteresowan i kultury czytelniczej uczniow,

rozwijanie uzdolnien tworczych uczniow i zachecanie do wlasnej tworczosci,

rozwijanie zainteresowan czytelniczych poezja i tekstami literackimi,

wdrazanie do prowadzenia dzialalnosci wydawniczej,

ksztaltowanie odpowiedzialnosci za wykorzystywanie mysli i dorobku pisarskiego innych ludzi,

gromadzenie i selekcja materialow dostarczonych do ksiegi,

redakcja techniczna wierszy i innych tekstow literackich, korekta,

przepisywanie materialow i drukowanie na komputerze,

opracowanie ukladu ksiegi: indeks autorski i tytulowy,

1 Przygotowujemy plakaty reklamowe

2 Gromadzenie i selekcja materialow

3 Opracowanie techniczne materialow na komputerach (przepisywanie materialow na komputerze, ilustrowanie tekstow, – praca w programie Word i Paint)

4 Tworzymy aparat informacyjny ksiegi – indeksy autorow i tytulow

Samoksztalcenie ucznia przygotowanie do pracy samoksztalceniowej,

motywowanie uczniow do dalszego ksztalcenia i rozbudzanie potrzeb czytelniczych,

podniesienie efektywnosci czytania i uczenia sie,

poznanie roznych technik uczenia sie i sposobow sporzadzania notatek,

zbadanie tempa czytania i stopnia rozumienia tekstu u uczniow,

poznanie sposobow poprawienia tempa czytania,

zapoznanie z wartosciowa literatura dla dzieci i mlodziezy,

wyszukiwanie informacji o dobrych ksiazkach i nowosciach wydawniczych w mediach – prasa, TV, Internet,

wlaczenie uczniow do planowania zakupow ksiazkowych przez biblioteke szkolna,

 

1 Ucz sie z glowa (sposoby uczenia sie i sporzadzania notatek)

2 Jak czytac szybciej i rozumiec wiecej (badanie szybkosci czytania i stopnia rozumienia tekstu, sposoby poprawienia tempa czytania)

3 To warto przeczytac (pogadanki o dobrych ksiazkach, ktore warto przeczytac, nowosci ksiazkowe dla dzieci i mlodziezy, wyszukiwanie informacji w mediach, planowanie zakupu nowosci ksiazkowych do biblioteki szkolnej)

Materialy i dane do strony zebrala i opracowala mgr Dorota Kluwa.

Sposob redakcja techniczna - administrator.